dimecres, 30 d’abril de 2014

La xocolata


El cacau, el fruit a partir del qual elaborem la xocolata, fou descobert a Amèrica pels asteques. Existeix i s’ha consumit durant tota la història. El seu nom en grec significa “aliment dels deus”, ja que es considerava un regal diví que els hi donava força i resistència davant la fatiga.
Actualment ha revolucionat les grans cuines i s’utilitza per fer postres però també, acompanyaments, salses o segons plats.

Ingredients
La xocolata s’obté de la mescla de dos productes derivats de la manipulació de la llavor del cacau: la pasta de cacau i la mantega del cacau, als qual s’afegeix sucre. A partir d’aquesta combinació bàsica es poden afegir altres ingredients com: llet, additius alimentaris per controlar l’aroma, el sabor o la textura, emulgents, fruits secs, fruites, etc.
Segons la proporció que s’utilitzi de cada ingredient obtindrem un tipus de xocolata o una altra.

Tipus de xocolata
Xocolata negra
Resulta de la combinació de la pasta de cacau amb la mantega de cacau o la utilització exclusiva de la pasta de cacau, sempre mesclat amb el sucre. Segons la legislació, ha de contenir un mínim del 45% de pasta de cacau, però al mercat podem trobar xocolates amb més del 80%.
Xocolata amb llet
Normalment conté un 35% de pasta de cacau. L'ingredient principal en aquests xocolates és la llet que s'afegeix en forma de llet en pols o condensada, a més de sucre.
Xocolata blanca
En la seva fabricació no s'utilitza pasta de cacau, només mantega de cacau combinada amb sucre i llet en pols. Per tant la seva composició és més alta en grasses. També serà més calòrica.
Aquests són els principals tipus de xocolata però en podem trobar d'altres:
- xocolata sense sucre
- xocolata en pols
- xocolata de cobertura
- xocolata per a desfer, a la tassa

Valor nutricional
La xocolata és una important font d’energia gràcies al contingut en hidrats de carboni (sucres senzills) i grasses. Ens aporta al voltant de 500kcal els 100g.
Hem de tenir en compte que el cacau pur és molt amarg i pràcticament no es pot menjar si no s’endolceix, per això, en la fabricació de la xocolata s’utilitzen grans quantitats de sucre, que pot arribar fins al 50% de la composició.
A més, hi ha xocolates que en la seva elaboració s’afegeixen grasses parcialment hidrogenades que augmenten el seu contingut calòric i tenen un efecte similar al colesterol. Però no passa en totes les xocolates.


Calories
Kcal
Grasses
g
Colesterol
mg
Hidrats carboni
g
Sucres senzills
g
Xocolata negra
519
35,5
1
43,6
41,9
Xocolata amb llet
534
30,7
18
56,5
53,9
Xocolata blanca
566
32,7
10
59,4
56,4

Propietats del cacau
Energètic
Al ser un aliment energètic és molt recomanat per a esportistes, o en aquells esports en que es necessita portar poc pes en aliments (curses, escaladors...). Però també pot ser útil com a berenar en nens que practiquen algun esport.
Aliment ric en antioxidants
El cacau conté flavonoids, quercitina, entre altres components amb propietats antioxidants, que ajuden a la salut cardiovascular, envelliment cel·lular, prevenen contra l’aparició de càncers...
Remei per a la pell
Resulta útil de forma tòpica perquè té propietats exfoliants, hidratants i vigoritzants, per tant, es pot utilitzar per fer massatges en casos de cel·lulitis, sequedat de pell, etc.
També es poden fer mascaretes de xocolata, per a les arrugues de la cara.

Desavantatges
Obesitat
Es tracta d'un aliment energètic i, per tant, calòric, desaconsellat en aquelles persones amb problemes d'obesitat o sobrepès. Tot i això es pot consumir dins una dieta hipocalòrica, de forma moderada.
Diabetis
Al ser un aliment ric en sucres s'ha de vigilar en aquelles persones que tenen problemes en la regulació dels nivells de sucre. Hi ha la versió "sense sucre" que es podria consumir dins la dieta del diabètic, però tot i això conté un proporció important de hidrats de carboni a tenir en compte també en aquests tipus de dietes.

Mites o realitats
Ens fa sentir millor  
La xocolata és un aliment que ajuda a sentir-nos millor, això passa perquè porta una sèrie de components amb propietats estimulants. Entre tots ells destaca la feniletilamina que actua a nivell del cervell desencadenant un estat d'eufòria i benestar emocional, factor que ens ajuda a tenir sensació de plaer. A més, també conté serotonina que ajuda a relaxar-nos i poder conciliar el son.
Provoca migranyes  X
El cacau conté tiramina, histamina que estan relacionades en episodis de migranya però això no significa que el fet de menjar xocolata desencadeni migranyes. En persones amb episodis freqüents de migranyes se’ls recomana reduir la ingesta de xocolata, juntament amb altres aliments, perquè la xocolata els hi pot agreujar el problema.
Crea addicció  
La xocolata si que pot crear a addicció, com qualsevol altre aliments que agradi en boca, que tingui una palatabilitat agradable, com passa amb la xocolata i altres dolços. Com més en menges, més ganes tens de menjar-ne. Per tant, s’aconsella un consum puntual i responsable.
És excitant  
Se’l considera un aliment excitant pel seu contingut en teobromina i cafeïna, dos alcaloides amb propietat tonificant i excitant. Però el seu contingut és molt inferior que en altres aliments, com el cafè. Per tant, pot haver persones susceptibles que la xocolata els exciti i altres persones que no notin cap símptoma.
Es desaconsellar donar xocolata als nens a la nit perquè els pot donar problemes per dormir, ja que ells són més susceptibles que els adults.
Provoca acne X
La xocolata per ella mateixa no provoca acne, però en aquells adolescents que tenen problemes d’acne juvenil, s’aconsella reduir o eliminar el consum d’aliments greixosos (xocolata, embotits...) perquè afavoriran l’aparició de grans.

Consum
Per a aquelles persones que els hi agradi molt la xocolata, s’aconsella que sigui negra i un màxim de 20g al dia. Millor si no són tots els dies.

Encara podem disfrutar d’algun plaer. 


dilluns, 14 d’abril de 2014

Mones de Pasqua


Ja estem a Pasqua, en ple temps de mones, i és tradició a Catalunya que el padrí o l'avi regalin la mona al fillol o fillola, o als nets el Diumenge de Pasqua. L’antiga tradició manava que la mona havia de portar tants ous com anys tenia el nen o la nena, fins que arribava als 12 anys. Antigament, en aquesta edat era quan es prenia la Primera Comunió. 
El pastís que acompanyava als ous era una massa senzilla a base de farina, oli, sucre i llet.

Són diferents les mones que es regalen a diferents parts de Catalunya, podem trobar la que s’assembla més a un pastís, les figures de xocolata i les mones que nosaltres coneixem. Però totes es fan i es regalen.

La forma i els ingredients utilitzats per fer la mona de Pasqua va lligada a l'evolució dels pastissers, els quals elaboren tant la tradicional mona com autèntiques filigranes amb xocolata. És a mitjans del segle XIX que les nostres mones perden protagonisme davant complicats ornaments, nous ingredients, figuretes... fins arribar a avui en dia, que es fan mones de Pasqua amb tot tipus de personatges famosos, esportistes, dibuixos animats, etc.

Però és important que coninuem amb les nostres tradicionals mones. Que es presenten en una gran diversitat de formes. La forma inicial era rodona, però les podem trobar en forma de tortugues, micos, farinoses, pan durmiendo... però sempre partint de la mateixa base, la massa de mona.

Els ingredients que s’utilitzen:
-          Oli d’oliva
-          Sucre
-          Ous
-          Llevadura fresca
-          Farina de força
-          Matafaluga i saliàndra
-          Pell de llimona

Normalment es farceixen d'algun ingredient, i el principal i original és el cabell d’àngel. Però també les trobem de xocolata, crema o massapà.
(Si les voleu fer, podeu trobar la recepta a: http://www.benremenat.cat/2013/03/mones-de-pasqua-les-nostres.html).

Però també hem de tenir en compte, que com tots els dolços, són aliments calòrics. Que moltes vegades ens en regalen i les acumulem a casa, o en comprem i en tenim per a molts de dies.

Aquests dolços només els hauríem de consumir els dies de festa, Diumenge i Dilluns de Pasqua. Però en molts casos les comencem a menjar dies abans i bastants dies desprès perquè han sobrat.

Aquelles persones que estan fent una dieta hipocalòrica (per baixar pes), la dieta del diabètic (control del sucre), etc., han de vigilar molt la quantitat de mona que mengen.

Quan es fa una dieta per baixar pes s’ha de vigilar la quantitat de calories que conté un aliment, i la mona és un aliment ric en calories. Per tant, en consumirem els dies de la festa per celebrar-ho en família. A més, coincideixen les mones amb menjades copioses que tampoc ajuden a baixar pes. S’han de vigilar aquests dies però pensant que tenim la resta de dies per fer dieta i aquests dies són de celebració.

Per controlar el pes en aquests dies hi ha 5 accions bàsiques a realitzar:

       1. Controlar les menjades anteriors i posteriors als dies de la festa. Per tant, fer menjades més lleugeres.

2     2. No menjar copiosament, repetint plats, etc. s’ha de menjar el que hi ha però amb moderació.

3     3. Menjar poc a poc ajuda a menjar menys quantitat i disfrutar del que estem menjant.

4     4. Vigilar la sobretaula. Molts cops, desprès del dinar, ens quedem assentats, xerrant, al voltant de la taula, i allí al damunt tenim: la mona, la mistela o els licors, la xocolata, etc. que anem menjant mentre parlem. I acabarem la tarda sense saber la quantitat real que hem acabat menjant, per això és important...

5     5. Fer exercici o activitat física (passejar, caminar, ballar...), per ajudar a les digestions, per eliminar els excessos de les menjades i evitar continuar menjant desprès del dinar.


Valor nutricional
Per fer-nos una idea del que ens aporta una mona, per exemple, una farinosa de 300g ens aporta:
Energia                1098kcal
Proteïna              17g
Grasses               47g
Colesterol           101g
Hidrats de carboni          152g
Sucres                  64g

Si nosaltres mengem com a postres 1/6 part de la farinosa, estarem ingerint 183kcal x 50g de mona.


Amb tot això només cal dir que passeu unes Bones Pasques. Celebreu-les. Mengeu mones. Però a partir del dimarts: VIDA SANA.