dilluns, 14 d’abril de 2014

Mones de Pasqua


Ja estem a Pasqua, en ple temps de mones, i és tradició a Catalunya que el padrí o l'avi regalin la mona al fillol o fillola, o als nets el Diumenge de Pasqua. L’antiga tradició manava que la mona havia de portar tants ous com anys tenia el nen o la nena, fins que arribava als 12 anys. Antigament, en aquesta edat era quan es prenia la Primera Comunió. 
El pastís que acompanyava als ous era una massa senzilla a base de farina, oli, sucre i llet.

Són diferents les mones que es regalen a diferents parts de Catalunya, podem trobar la que s’assembla més a un pastís, les figures de xocolata i les mones que nosaltres coneixem. Però totes es fan i es regalen.

La forma i els ingredients utilitzats per fer la mona de Pasqua va lligada a l'evolució dels pastissers, els quals elaboren tant la tradicional mona com autèntiques filigranes amb xocolata. És a mitjans del segle XIX que les nostres mones perden protagonisme davant complicats ornaments, nous ingredients, figuretes... fins arribar a avui en dia, que es fan mones de Pasqua amb tot tipus de personatges famosos, esportistes, dibuixos animats, etc.

Però és important que coninuem amb les nostres tradicionals mones. Que es presenten en una gran diversitat de formes. La forma inicial era rodona, però les podem trobar en forma de tortugues, micos, farinoses, pan durmiendo... però sempre partint de la mateixa base, la massa de mona.

Els ingredients que s’utilitzen:
-          Oli d’oliva
-          Sucre
-          Ous
-          Llevadura fresca
-          Farina de força
-          Matafaluga i saliàndra
-          Pell de llimona

Normalment es farceixen d'algun ingredient, i el principal i original és el cabell d’àngel. Però també les trobem de xocolata, crema o massapà.
(Si les voleu fer, podeu trobar la recepta a: http://www.benremenat.cat/2013/03/mones-de-pasqua-les-nostres.html).

Però també hem de tenir en compte, que com tots els dolços, són aliments calòrics. Que moltes vegades ens en regalen i les acumulem a casa, o en comprem i en tenim per a molts de dies.

Aquests dolços només els hauríem de consumir els dies de festa, Diumenge i Dilluns de Pasqua. Però en molts casos les comencem a menjar dies abans i bastants dies desprès perquè han sobrat.

Aquelles persones que estan fent una dieta hipocalòrica (per baixar pes), la dieta del diabètic (control del sucre), etc., han de vigilar molt la quantitat de mona que mengen.

Quan es fa una dieta per baixar pes s’ha de vigilar la quantitat de calories que conté un aliment, i la mona és un aliment ric en calories. Per tant, en consumirem els dies de la festa per celebrar-ho en família. A més, coincideixen les mones amb menjades copioses que tampoc ajuden a baixar pes. S’han de vigilar aquests dies però pensant que tenim la resta de dies per fer dieta i aquests dies són de celebració.

Per controlar el pes en aquests dies hi ha 5 accions bàsiques a realitzar:

       1. Controlar les menjades anteriors i posteriors als dies de la festa. Per tant, fer menjades més lleugeres.

2     2. No menjar copiosament, repetint plats, etc. s’ha de menjar el que hi ha però amb moderació.

3     3. Menjar poc a poc ajuda a menjar menys quantitat i disfrutar del que estem menjant.

4     4. Vigilar la sobretaula. Molts cops, desprès del dinar, ens quedem assentats, xerrant, al voltant de la taula, i allí al damunt tenim: la mona, la mistela o els licors, la xocolata, etc. que anem menjant mentre parlem. I acabarem la tarda sense saber la quantitat real que hem acabat menjant, per això és important...

5     5. Fer exercici o activitat física (passejar, caminar, ballar...), per ajudar a les digestions, per eliminar els excessos de les menjades i evitar continuar menjant desprès del dinar.


Valor nutricional
Per fer-nos una idea del que ens aporta una mona, per exemple, una farinosa de 300g ens aporta:
Energia                1098kcal
Proteïna              17g
Grasses               47g
Colesterol           101g
Hidrats de carboni          152g
Sucres                  64g

Si nosaltres mengem com a postres 1/6 part de la farinosa, estarem ingerint 183kcal x 50g de mona.


Amb tot això només cal dir que passeu unes Bones Pasques. Celebreu-les. Mengeu mones. Però a partir del dimarts: VIDA SANA.